Sunday, February 15, 2009

ROTI....





Roti merupakan makanan ruji keluarga kami,boleh dikatakan..tiap tiap minggu jugalah ini tauke kena membuatnya...sejak membeli breadmaker(BM) pada 9.1.2008 lalu, hmm dah setahun umurB.M ku..semakin aktiflah aktiviti membuatnye..campak je segala bahan dalam tu..lepas 1 1/2 jam bila dia jerit..pergilah ambik adunan dalam tu,buatlah apa-apa jenis roti yg disukai...
Resepi untuk membuat roti ni,dapat dari kengkawan dalam myresepi..




Resepi Basic roti

400gm tepung roti
190ml air suam
2 sudu teh yis kering
2 sudu besar mentega/marjerin
5 sudu besar gula caster
2 sudu besar susu tepung
1 sudu teh garam
1 biji telur

Cara-caranya:-

Kalau guna manual,masukkan gula,yis kedalam air suam,biarkan campuran berbuih,then masukkan tepung ,susu,garam,marjerin,telur ..uli sehingga sebati..kemudian biarkan 1/2 jam. bila naik..ambil adunan tadi ,pukul sket untuk membuang angin..bentukkan bulat2..rehatkan sebentar kemudian bolehlah dibuat berbagai jenis roti yg disukai seperti roti sosej ka,nak taruk inti kacang,kelapa..ikut selera dan kegemaran anak-anak lah...
Roti dibakar dalam15-20min je pada suhu 180 `c.

Saturday, February 7, 2009

Buah tangan dari mak...


Masa balik kg aritu..mak bekalkan ketupat which is my kids favorite..kalau mak..tak yah tunggu raya,nak makan ketupat..everytime if she came to visit us at S.Alam..she will bring along this..and tell us to cook rendang..so bole pulun ngan ketupat..gambar tu dah tinggal saki baki je..actually... banyak jugak..for my family 1kg beras pulut is..sekali hadap jer..maklum lah..anak jantan..
Ini sarung ketupat kosong lagi...
Cara-cara buka daun palas...
Daun mesti digulung-gulung...biar keluar habuk2 dan senang bila nak isi pulut...





Ini gambar masa pulut n santan tgh masak..mak suka letak jagung,so rasa manis jagung make this ketupat taste fantastic...actually kena masak santan ngan jagung dulu..bila dah mendidih baru masuk beras pulut..n keep on kacau supaya jgn berkerak..agak2 kering tutup api..sukatan santan dan beras pulut mesti sama banyak.


Hah..tengok betul-betul cara nak isi ketupat dalam daun.

semasa semua ketupat sedang diisi ...I pulak yg dah tak larat tunggu..ter zzzzzz

Wednesday, February 4, 2009

Makan jangan tak makan...



Sebelah petangnya pulak..my 2nd sister dtg bawa...laksa kuala kedah la pulak...aduh..pucuk dicita ulam mendatang...biasalah ibu mengandung...makan 2 pinggan la...dah tu lepas magrib kak Im(eldest sister) ajak dinner kat umah dia pulak..behoon soto n pulut durian...kira balik kg. kali ni memang pulun betul...bak sms yg my hubby sent..pulun jgn tak..he he sian diorang kat S.alam..



Ish..dalam pada tu..lepas lunch...mak kacau bubur asyura...masa tu I dah tak sedar..sebab dah tido kekenyangan...sian k.faiz..dia lah yang bertungkus mulus mengacaunya..biasalah mak..nak yang oliginal...2 jam u... mengacau...n tepung beras tu pulak mmg oliginal dari beras yang direndam dan dikisar halus....bahan2 kekacang,ubi,jagung dll untuk nak dimasukkan dalam bubur tu..mak dah sedia dari pagi sambil2 dia masak utk lunch..itu lah ibu..bila ingatkan anak2 nak balik..terus jadi kuat n bersemangat..Thanks mum I luv U...

Balik Kampung


Last saturday..went back to kg Alor Setar...tumpang k.faiz..biasalah kami disambut dengan juadah dari bonda..sampai mmg time lunch..apa lagi terpalah kami dengan berseleranya...mak pun dah tau kegemaran anak2nye...apalagi..kari kepala ikan , terubuk bakar..air asam..ulam..disamping sayur tumis cendawan dan ayam kicap..actually this 2 dishes prepared for my son hilman..tp dia tak jadi ikut sbb monday sekolah..sayang nk ponteng..sian mak..terbayang2 hilman..

Tuesday, February 3, 2009

MARUKU...the making of...


Inilah cara menekan adunan ke dalam minyak yang panas, minyak pun kena adjust jugak,terlalu panas hangus nanti...


Monday, February 2, 2009

MARUKU..












Bahan-bahan:

1 paket tepung kacang kuda
1 paket tepung ubikayu
2 labu bwg besar
1 biji telur
2 sudu besar majerin
1 sd besar jintan manis*
1 sudu besar jintan putih*
1 sudu besar lemuju*
2 sudu besar bijan
2sudu besar lada hitam*.
100gm udang kering
1 mangkuk santan
4 sudu teh garam
2 sudu teh gula
2/3 sudu besar serbuk cili.

Cara-cara:

1.Campurkan sepeket tpg kacang dan 3/4 paket tpg ubi,gaul rata..masukkan majerin..gaul rata.
2.Bhn bertanda* diblend sehingga halus.Rendam udang kering sehingga lembut,kemudian di blend.Masukkan kedlm campuran tepung.tambah serbuk cili..gaul rata..
3.masukkan santan kedlm blender,masukkan bawang yg dipotong kecil, campur telur,garam dan gula..diblend bersama sehingga halus.
4.masukkan campuran santan ini kedalam campuran tepung tadi,dan dikacau rata..last, masukkan bijan dan dikacau rata..
5.Sekiranya adunan lembik..tambah lebihan tpg ubikayu tadi..adunan jgn terlalu keras nanti susah nak menekannya dari acuan..
6.masukkan 2-3 sudu besar adunan kedalam acuan maruku..tekan adunan kedalam minyak yg telah dipanaskan terlebih dahulu di dalam kuali....rujuk gambar untuk lebih jelas.

MARUKU....


Kudap-kudapan yg digemari oleh my kids n hubby adalah maruku. Sejak dapat resepi dari mak tepen after raya lepas, aktiviti membuatnye boleh dikatakan every month,setakat ni dah 8/9 kali dah buat...setiap kali buat can last 2,3 days je...kejap ada! kejap elek!...kali ni nak perturunkanlah ilmu ni utk tatapan anak menantu kelak...sape2 nak try pun boleh...