Aduh.malaihnye nak buat tag ni..lagi tak buat macam ada homework sekolah yang tak siap pulak..he he..dok tengok depa 2 yang jawab tag ni..lebihkurang jer..so..biasalah naluri wanita/manusia lebih kurang same je..
Rules of the tag:
1)Make a list of what u want o your birthday
2)The list should be 10 numbers
3)post the image of this award to your posting
4)give it to 10 frens of yours
As for me..these are the things that I wish I shall get for my next2 b'day..
1.Teringin nak menyambutnye di Mekah pulak..last time pd tahun 2004 semasa mengerjakan haji dengan somi,sambut kat Madinah,malam tu kitorang jenjalan keliling Masjid Nabawi,disirami cahaya lampu..Aduh!romantikanye,pas tu..makan sate kambing,..sedapnye! teringat sampai ari ni..
2.Celebrate ngan family..kat Gold Coast Australia..dah lama berangan nak pi sana..
3.Dari sudut kebendaan pulak..nak shopping sakan barang2 memasak macam sume acuan kek,puding,tart yang cantik2, oven yang besar..dll..kiranye kalu nak masak apa2 tu..dah lengkaplah...
4.Nak kitchen baru..modern type..patern berpulau..boleh masak kat tengah2 dapur...and then for wet kitchen..open style..mengadap taman..yang ada air terjun...baru seronok..main masak2..
5.Nak jugak jam..tapi ala-ala jewellery..tempah khas..fully bertakhtakan berlian...ni kena kawin ngan DatokK kot baru dapat!
6.Nak jugak sambut dengan anak-anak yatim..kat mana2 umah anak yatim..jamu depa makan sedap2 ..ala..macam artis dok buat tu..tapi kita ikhlas la..bukan nak publisiti ka apa..tak panggil press aih!
7.Nak kek 7 tingkat..dari 7 jenis kek!
8.Teringin nak terima bday card dari anak-anak bujang..yang ada muzik tu...
9.Nak sepasang baju..rekaan pereka terkenal mcm bernard ke,Radzwan radzwill ke,..yang sesuai ngan bentuk badan yang dah rendang ni..mcm baju artis2 tu..voque..
10.Lastly..cm lain2 jugak..nak badan yang sehat,otak yang cergas..supaya dapat beribadat dan berbakti pada masyarakat..awet muda selalu dan kasih sayang yang berpanjangan buat keluarga dan teman2..
Nah..siap jugak tag ni..dekat sejam jugak lah.dok perah otak nih..smpai baby kat dlm ni dok nendang2..sbb laptop ni dok himpit dia..panas kot...k lah..adios!
Sunday, March 8, 2009
Saturday, February 28, 2009
Apam kukus gula hangus..
Masa melawat umah Cik Ton ari tu..terpandang apam nye yg gebu-gebu tu..sejak tu..asyik terkenang-kenang..
I ni..sejak membuyung ,gemar bangat makan yang manis2..syukur darah bebas dari gula..ari ni sabtu..dok plan nak golek2 je..berehat! tapi lepas subuh..terus teringat nk buat apam..bahan2 dah ada..startlah operasi...dah siap bancuh ..kaki pulak dah kebas..sekarang ni tak boleh berdiri lama2 ...so rehat lah kejap..budak2 pn cuti2 gini x lah nak breakfast awal..nasi lebih semalam I dah goreng ngan ikan bilis n cendawan kering bulat..sambil2 dok sedia bhn 2 nak buat apam ...dah siap nasi goreng cendawan!.
RESEPI APAM..diambil dari Myresepi sumbangan kak fiza..kat sini saya copypaste jer..senang citer..terima kasih ye..Puan ..
Saya buat separuh adunan jer..dapat dalam 20 biji+++
Bahan-bahan ( +-50 biji )
- (A) Bahan2 utk gula hangus:-
- 11/2 cawan gula pasir
- 1 cawan air
- 250 gm mentega
- (B)
- 1 cawan gula pasir
- 4 biji telur
- 3 cawan tepung gandum ayak besama
- 2 sudu teh soda bikarbonate
- 1 tin susu cair
- 1 sudu teh esen vanila
Cara-cara
- cara buat gula hangus: masukkan gula dlm periuk,masak dgn api perlahan hingga gula larut dan berwarna perang.
- padamkan api dan masukkan air.nyalakan semula api dan kacau hingga semua larut dan masukkan mentega,kacau rata dan ketepikan.
- Putar gula, telur dan esen vanila hingga kembang dan masukkan gula hangus yg masih panas tadi.
- kemudian masukkan susu selang selikan dgn tepung.gaul semua hingga sebati.
- perap selama 1/2 jam.
- panaskan pengukus dan acuan lompang.tuangkan adunan ke dlm acuan.adunan ni jika dituang penuh kedlm acuan pun x mengapa sbb semasa masak dia x akan melimpah.
- Jika guna acuan lompang kukus selama lebih kurang 15 min - 20 min.tutup pengukus dgn kain supaya wap tidak jatuh ke bawah.
- selamat mencuba.......
Hilman n kolajnye..


Malam rabu lepas..naik bengang I dengan si Hilman ni..kerja seninye yang sepatutnye siap kat sekolah..x siap..dah malam kul 9.30 baru dia terhegeh hegeh nak buat..orang dah la ngantukk..letih buat kerje2 umah, memasak..bibikku pulang ke Medan..2 hari lepas..apa lagi..kenalah ambik alih tugas2an..
Tapi bila I dah start buat ..kalu x salah panggil kolajkan!..rasa cam seronok pulak..I pulak yg pulun lebih..tgh..seronok2 nak siapkan..gam pulak abis..tinggal lg 10% lg nak siap..hampeh tul!..the result not bad huh!
KEK BUAH SENANG...

Kek buah ni buat nye ari senin lepas lagi...dah lama buah2 kering tu dok bertapa dlm peti ais..sebelum tu..bibik dah cuba buat..resepi dari jiran belakang umah..siap basuh jemur buah2an tu..tapi bila siap..buahnyer abih turun kat bawah..cakap ngan bibik..nak try buat ikut resepi dlm. Myresepi..insyaallah jadi..so far..sume resepi yg I ceduk..menjadi..sapa2 nak try boleh lah cuba resepi dari Junjs11..thanx jun for this simple resepi..
Bahan-bahan ( 1 loyang sederhana )
- 150gm butter
- 175gm gula
- 1/3 cawan air
- 175ml susu segar
- 250gm mixed dry fruit
- 2 sudu makan parutan kulit oren
- 1/4 sudu teh serbuk buah pala
- 1/2 sudu teh serbuk kayu manis
- 1/4 sudu teh serbuk cengkih
- 2 biji telur
- 1/2 sudu teh soda bikarbonat
- 250gm tepung gandum
Cara-cara
- Didihkan gula n air, masukkan butter, susu n mixed fruit. panaskan atas api sederhana hingga butter cair. angkat n sejukkan.
- Ayak soda, rempah2 n tepung. masukkan dalam campuran butter tadi bersama telur n gaul rata.
- masukkan dalam loyang yg beralas n bergris, bakar dalam 1 jam.
PAU
Atas permintaan Atiqah (keponakanku) yang berada jauh nun di Jordan ..ni hah mak ngah postkan gambar pau..gambar jer lah hu hu..sedih! kebetulan buat 2 hari lepas utk breakfast..tu baru angkat ..tgh panas2 lg..yang kelakarnye..masa tghari kwn2 nazrin( biasalah lepak kt umah)..makan pau ni..siap nak tempah nak wat jual..kononnye sedapBiasa la budak2 tengah lapar , sume sedap..!...Hai..tak larat lah makcik, nak oii..tengah soyot2 ni..tu pn sib baik dapat lg buat makan anak beranak..suk2 tatau lah larat agi ke tak...RESEPI PAU.
500gm tpg gandum
2 1/2 sudu yis kering
30gm shortening
120 gm gula caster(bole letak 100gm untuk inti manis)
250ml air suam2 kuku
1 sd teh double action baking powder
1 sd teh bread improver
CARA-CARA;
Masukkan yis dan separuh gula dalam air suam, biarkan dia berbuih sket..then masukkan tepung yg di campur baking powder,bread improver , baki gula dan shortening..uli sehingga sebati..biarkan 30min sampai naik..then uli balik..keluarkan angin..kmdian buat bulat2..setiapnya 50gm..isilah dengan inti yang disukai..
Pengalaman...
Sebenarnye sebelum berjaya medapatkan pau yang menjadi..I dah melalui berbagai-bagai kerenah pau..orang lain tak tau lah..tp masa mula2 membuat tu mmg kdg2 frust jugak..dah la masa tu uli pakai tangan..penat! alih2 pau jadi bantat la..kerepot la..pas tu from experience n rujukan dgn kwn2 dlm internet..baru la faham..
Makanan yang bernama pau ni..pantang masa kukus..air menitik atasnye(,so tudung periuk kena balut denagan kain)..boleh jadi bantat..air dalam periuk kukus tu tak boleh letak banyak..kalu banyak dia merecik keatas..kena bontot pau..pernah sekali tu..bibik I letak banyak..cmtu la jadinye..I pun hairan..buat ikut resepi ..tp mantat..satu lagi,kalau pakai uli ngan breadmaker,x boleh lama macam roti..agak2 30min,dah stop..biar dia naik lg 30 min.then masa dah masuk inti tu jgn biar naik sgt, nanti lepas kukus dia boleh turun balik...lastly..I pernah pakai tepung pau dlm kotak,tp tak menjadi...so
sekarang...senang pakai tepung gandum je..jadi gebu jugak...
Friday, February 20, 2009
MUFFIN PISANG
Monday, February 16, 2009
Kek Belang yang kurang menunjukkan belang...

Petang tadi lepas bangun tido..terasa nak makan kek la pulak, lama tak lama dah 2 minggu jugaklah tak buat kek, last buat ari tu kek coklat lembab..ptg ni pun free tak kena pi jenguk kedai..staff dah cukup! So mulalah baking projek...kejap je..proses mencampur bahan-bahannye..kul 6.30pm dah siap..keluar oven je..ada budak tu baru sudah mandi..tengah berselera la katakan..apa lagi ngap je lah...

Sekejap ada.....
Tengok tu dia nak potong lg...pinggan dia dah kosong....
Subscribe to:
Posts (Atom)

